1) Onroerendgoedbelasting – IBI (Impuesto Sobre Bienes Inmuebles)
Dit is een lokale belasting op uw onroerend goed in Spanje, ongeacht of je resident bent of niet. Het wordt berekend op basis van de kadastrale waarde die wordt vastgesteld door de gemeente. De kadastrale waarde is een administratieve waarde, gemeentes streven ernaar deze gelijk te stellen met de marktwaarde (in de praktijk ligt deze nog vaak lager). Iedere eigenaar van onroerend goed in Spanje betaalt jaarlijks tussen de 0,3% en 0,9% (met uitschieters tot 1,3%) over de waarde van het onroerend goed. De gemeente stuurt u jaarlijks (meestal tussen juni en september) een aanslag en vervolgens kunt u deze belasting bij het gemeentelijke belastingkantoor (SUMA) betalen. Na de eerste aanslag en betaling kunt u de IBI in het vervolg ook via automatische incasso regelen. Hiertoe dient u bij het belastingkantoor een formulier (domiciliado) in te vullen, zodat de IBI jaarlijks automatisch van uw Spaanse bankrekening wordt afgeschreven.
2) Niet-residenten (inkomsten) belasting
Niet-inwoners dienen jaarlijks de niet-residenten belasting te betalen.
Indien je verhuurt bedraagt deze 19% op de werkelijke netto huurinkomsten. Dit betekent dat u kosten kan aftrekken van uw huuropbrengsten. Denk bijvoorbeeld aan uw verzekering, afvalbelasting, eventuele commissies aan het verhuurbedrijf enz.
Indien je niet verhuurt wordt er een forfait berekend als volgt: je hebt bijvoorbeeld een woning met een kadastrale waarde van 200.000 euro. Men rekent 1.1% van de kadastrale waarde (2.200 euro) als de kadastrale waarde is herzien en 2% indien niet herzien.
Hierop betaalt u 19% belasting.
3) Gemeenschappelijke kosten
Indien je eigendom gesitueerd is in een urbanisatie, ben je verplicht om bij te dragen aan de gemeenschappelijke delen. Deze kunnen sterk verschillen van project tot project en is afhankelijk van de diensten/voorzieningen.
In een ‘gewone’ urbanisatie betaalt u minimum zo’n 40 euro per maand, terwijl dit bij ‘luxe’ projecten kan oplopen van 300 – 400 euro per maand.
4) Afvalbelasting
Nog een jaarlijkse kost is de afvalbelasting, te betalen aan de gemeente. Dit bedrag is afhankelijk van de bereikbaarheid van uw woning. Reken zo’n 120 – 200 euro per jaar.
5) Kosten als water, elektriciteit, gas, telefonie, internet, …
Of je er nu bent of niet, vaste kosten blijven lopen. Wij raden aan deze te betalen via een domiciliëring om afsluiting te vermijden. Tip : zorg dat je altijd een bedrag van ongeveer 500 – 1000 Euro op je rekening hebt staan en voorkom verrassingen
6) Verzekering
Hoewel een verzekering niet verplicht is, is het toch aan te raden. Wij raden aan deze te nemen bij de Spaanse bank waarbij je een rekening hebt. Ze zijn meestal iets duurder wat betreft de jaarlijks te betalen premie maar de service is goed.
Lokale makelaars kunnen dit jaar actief en volgend jaar misschien verhuisd zijn. Tarieven zijn vergelijkbaar met België.